League of Legends Franchising
Franchising virker veldig mye å være fremtiden for moderne Esports, for bedre eller verre. Hvert år har en tendens til å se minst ett spill bryteren til franchise-modellen, samt alle de effekter og konsekvenser som følger med det.
I det siste Call of Duty byttet til nevnte modell mye å gå av ganske mye hele samfunnet. Med en svimlende $ 25 millioner prislapp festet til en liga spot, seere og spillere var mer enn skuffet over å faktisk se en nedgang i produksjonsverdien, ikke en økning.
Watch før det har egentlig ikke blitt hjulpet mye av franchising, med spillet som døde for rettigheter i møte med økende konkurranse.
League of Legends, derimot, er ett spill som ikke lider enormt på effekten av franchise-modellen blir innført.
Etter å ha blitt etablert i 2018, har League bare vokst i kvalitet og produksjonsverdien. Minst, i tilfelle av LCS.
Det var ikke tilfelle i utgangspunktet, though. Som ganske mye hver annen Esports tittelen som skal franchiser, League møtte en tung mengde pushback og kritikk i 2018 da endringene ble innført.
I særdeleshet, NA LCS droppet ballen når overgangen ble gjort. Spesielt det trakk kritikk for kvaliteten på sine sendinger, samt den tilsynelatende mangelen på store spiller sponsorer. The League spesielt ikke endre mye om seg selv, til tross for tilstrømningen av ekstra penger at arrangørene nå måtte bruke.
Omvendt EU LCS gikk over med en rebranding som fullstendig omskapt Europa League. Det kom ut med ny grafikk og bilder, samt en overhaling til kringkastingsstruktur, inkludert nye segmenter.
På toppen av det, EU LCS, nå kjent som LEC, trakk i noen alvorlig bemerkelsesverdige partier som sponsorer. Spesielt den store gass aksjeselskap Shell.
Mens mange av endringene på begge sider av dammen ikke værende lenge etter oppstarten, er det rimelig å si at LMU har gjort en bedre jobb med League enn LCS har.
Denne to-regionen dynamikken er kanskje det som skiller League fra andre franchised Esports som bare har en verden liga. Det fungerer som en måte å introdusere intern konkurranse, slik at hver region skal ønske å overgå den andre.
Uavhengig av kvalitet eller hvordan du føler om det, gir franchising dine favorittkonkurransedyktige fordeler et sikkerhetsnett som de ellers ikke ville ha. Det gir stabilitet langt utover det som er typisk for en Esports karriere, og det er mer verdifullt enn noen produksjon.